Otin kirjan vastaan mitä suurimmalla mielenkiinnolla, sillä vastaavat teokset ovat harvassa. Lukuisia luovan kirjottamisen oppaita kyllä löytyy, mutta Parkko paneutuu runouteen - sen tekniikoihin ja tyyleihin, sillä
"aloitteleva runoilija tarvitsee malleja ja esimerkkejä, joiden avulla hän voi harjoitella huomaamaan, miksi ja miten runo on runo." Kirja sisältääkin runsaasti sitaatteja, sekä 81 tehtävää, kuten esimerkiksi:
"Kirjoita runo, jossa on ironiaa. Lähde liikkeelle jostain päivän uutisaiheesta. Pyri näkemään asia toisesta näkökulmasta ironisoiden sitä." (44, s.89)
"Kirjoita runo, jossa kuvaat jotain tiettyä henkilöä. Älä kerro ilmeisiä asioita hänen sukupuolestaan. Mieti millaiset asiat synnyttävät lukijan mielikuvan runossa kuvatun henkilön sukupuolesta. - -" (28, s.67)
"Kirjoita runo, jossa on loppusointuisuutta. Muista että loppusointuisessa runossa säkeiden loput ovat samanlaisia viimeisestä nousussa olevasta vokaalista alkaen. Hae tuoreita riimipareja." (60, s.107)
Erilaisista tekniikoista ja nimityksistä kerrotaan tarkasti. Mikä on alluusio ja apofaattisuus. Väliin teoriaa ja näitä nimityksiä on niin paljon, että tulee tunne tenttiin lukemisesta. Se ahdistaa. Eikä se tunne aivan tuulesta tempaistu ole. Timo Montonen kirjottaa ; "Palmenian kirjoittajakoulutus suunnittelee Kirjoita runo -teosta oppikirjana käyttävän runokurssin käynnistämistä."
Kirjaan on sisällytetty myös käytännöläheistä tietoa mm. oman runokokoelman kasaamisesta, sekä runojen julkaisumahdollisuuksista lehdissä ja kirjoissa.
Kuten jo mainitsin, kirjallisuuspiirit ja koulut ovat saaneet kattavan oppaan tuleville kursseilleen, mutta mitä minä siitä sain? Antaa Matti Paavilaisen runon paketoida tämänkertainen arvostelu:
"Nimittäminen on tarkoitettu
ohjaamaan havaintoa.
Jos muistat nimen, luulet
tietäväsi, mitä katsot.
Oppinutkin lakkaa tietämästä ja näkemästä
lausuessaan tieteellisen nimen:
hän rekisteröi, ei
havaitse enää.
Tehkööt proprit meidät
tosi varovaisiksi!
Yhdenkin shampoon nimi oli Hellä Mietonen."
Tommi Parkko: Kirjoita runo! (Avain 2011)
No comments:
Post a Comment