.
Kirjan sisältö on jaettu kuuteen osaan. "Kolmessa ensimäisessä luvussa käsittelen näkemyksiäni aikakauslehdestä ja sen lukijasta yleisellä tasolla", kirjoittaa Rantanen - kokenut graafinen suunnitelija, joka on "jo vuosia luennoinut lehden muotoilemisesta ja taittamisesta."
Kolme muuta lukua aukaisee lehden rakennetta reaalimaailman esimerkin. Läpi käydään logoja, värejä, typografiaa, grideja, tyylilajeja, tunnetta, paperin laatuja ja uskottavuutta. Oman kappaleensa on saanut myös mitä ottaa huomioon uutta lehteä - tai lehtiuudistusta - suunniteltaessa.
Kirja on tekijänsä, siis visuaalisen ammattilaisen näköinen. Jokaiselta sivulta löytyy vähintään yksi kuva. Skannatut kansiesimerkit ja erilaiset lehtien aukeamat konkretisoi hyvin, mitä tekstissä tarkoitetaan, kun puhutaan vaikkapa artikkelien taittokaavoista. Erittäin selkeä opas.
Tosin yksi kirjassa esiintynyt lause sai minut henkilökohtaisen ongelman ääreen. "Ei ole hyvä jos ulkoasu viestii räiskyvästä sosiaalisesta persoonasta, mutta sisältö onkin sisäänpäin kääntynyt nörtti." Näin hauskasti Rantanen, kaljuuntuva pullukka, havainnollisti kannen ja sisällön symbioosia, mutta välitti samalla tunteen, että menestyäkseen lehtimaailmassa täytyisi olla räiskyvä luonne.
Se menee rankasti ristiin oman käsitykseni kanssa, muttei vaikuta arviontiin.
Hinta on korkea, niinkuin kotimaisella ammattikirjallisuudella yleensä. Kaupasta haettuna siitä saa maksaa yli 90 euroa. Akateemisen Kirjakaupan verkkokaupasta tilattuna ja sitten myymälästä paikanpäältä noudettuna sen saa pari kymppiä halvemmalla.
Arvosana: 9
Lasse Rantanen : Mistä on hyvät lehdet tehty.
Hill and Knowlton Finland Oy. 221 s.
No comments:
Post a Comment